تأثیر فرهنگ سازمانی دررابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

آثار بی عدالتی و تبعیض در سازمان

در سال­های اخیر در نظر داشتن مطالعات به جنبه تاریک این موضوع یعنی بی عدالتی و اثرات آن بر پیامدهایی همچون پرخاشگری، رفتارهای منحرف، انتقامجویی و مقابله به مثل جلب شده می باشد. بارون و گرینبرگ عقیده دارند هنگامی افراد احساس می­کنند که در سازمان با آنها به صورت غیر منصفانه رفتار می­گردد، رفتارهای پرخاشگری، رفتارهایی که از طریق آن افراد به دیگر همکاران خود صدمه می­زنند را نشان می­دهند. پس ادراک عدالت در سازمان می­تواند به­عنوان یکی از فاکتورهای اساسی در بروز رفتارهای پرخاشگرایانه باشد (Kray – Lind,2012) .

کوهن، کرش و اسپکتر(2001) عقیده دارند که هنگامی فرد در توزیع پیامدها در سازمان احساس بی عدالتی نماید به گونه منفی نسبت به آن پیامد خاص واکنش نشان داده و هنگامی که بی عدالتی در رویه­ها باشد که  به موجب آن پیامدها تخصیص یافته­اند، عکس العمل منفی فرد متوجه کل سازمان خواهد گردید. نظاره رفتارهای ناعادلانه از سوی سرپرست یا سایر افراد صاحب اختیار و قدرت در سازمان باعث می­گردد تا فرد به گونه منفی نسبت به سرپرست و یا مسئول خاص که شاهد رفتار ناعادلانه او بوده می باشد عکس العمل نشان داده و به طریق مختلف نارضایتی خود را از او نشان داده، تعهد کمتر و همچنین توجه منفی نسبت به وی پیدا کند.

پس زمانیکه کارکنان در سازمان با بی عدالتی مواجهه می­شوند در صدد انتقام­جویی و مقابله به مثل بر می­آیند. هنگامیکه مدیران و سرپرستان حساسیت و نگرانی را نسبت به کارکنانشان نشان دهند، با آنها با بزرگمنشی و تکریم برخورد نمایند، کارکنان راغب می­گردند تا با نقص­های سازمان از عدالت مدارا نمایند و در غیر اینصورت به گرایش­های انتقام­جویانه و قصاصی سوق پیدا خواهند نمود. چنین رفتارهای قصاصی آسیب جدی به تجهیزات یا فرایند تولید، برداشتن بدون اجازه قطعات و از بین بردن مواد کارخانه (افزایش ضایعات) را شامل می­گردد. گراپانزوا و گرینبرگ (1997) طی مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که با کارگرانی که به شیوه بی احترامی توسط سرپرستان رفتار می­گردد، اشیایی را که برای خودشان بی ارزش بود اما برای کارفرمایشان با ارزش بود، میدزدیدند. طبق مطالعه­های به اقدام آمده سازمانها به سوی عدالت در حال حرکت هستند و مدیران و کارکنان با تصمیم و عملکردشان در تحقق این امر کوشش می کنند عدالت­گرایی  یک قانون نانوشته سازمانهاست، اگر بی عدالتی به سازمان از طریق مدیران تحمیل گردد، عملکرد کارکنان در جهت مسیری پیشرفت می­کند که اثر تغییر تحمیل شده را جبران کند(Kray – Lind,2012).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • اهداف پژوهش

براساس مطالب یاد شده در اظهار مسئله و اهمیت موضوع پژوهش، هدف کلی این پژوهش مطالعه ارتباط بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان گیلان می باشد. پس هفت هدف ویژه برای مطالعه پژوهش حاضر طراحی می شوند که به قرار زیر هستند:

  • سنجش اندازه رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • سنجش اندازه عدالت رویه­ای در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان
  • سنجش اندازه عدالت تعاملی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان
  • سنجش اندازه عدالت توزیعی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان
  • سنجش بُعد جمع­گرایی فرهنگ سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان
  • سنجش بُعد تکریم فرهنگ سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

                       تعیین ارتباط بین عدالت سازمانی و رفتارشهروندی سازمانی از طریق فرهنگ سازمانی در سازمان تامین                            اجتماعی استان گیلان

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  تأثیر فرهنگ سازمانی دررابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی استان گیلانبا فرمت ورد